Gravid v.37


Nu är du 37 veckor gången (eller gravid i 38:e veckan, om du föredrar att räkna så). Bara två eller tre veckor kvar!

Denna vecka tappar din bebis den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och det vaxliknande lager som skyddat huden och som kallas vernix caseosa. Din bebis sväljer båda substanserna och de kommer sedan att ligga kvar i tarmen till födseln där de bildar den svartgröna avföring som kallas barnbeck (mekonium). De sista veckorna kommer du förmodligen att känna dig som en ganska rastlös flodhäst. Försök trots detta att vila så mycket som möjligt, även om du har svårt att sova — du kommer att uppskatta det efter förlossningen. Din barnmorska vill träffa dig och ta ett blod- och eventuellt urinprov denna vecka.

Nu väger bebisen kring 2,8 kg och är nästan 49 cm lång. Bebisens huvud ligger nu förmodligen nere i ditt bäcken och skyddas av den omgivande benstrukturen. Detta ger benen och underkroppen mer plats att växa.

Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är ungefär 3,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar mer blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls.

Ungefär vid den här tiden börjar många kvinnor bli oroliga för att de inte kommer att känna igen när förlossningen börjar.

Förutom att jag har halsbränna nästan hela tiden varje dag så mår jag himla bra. Jag försöker att röra på mig som vanligt, MEN det är tungt. Jag trodde aldrig att komma upp ur sängen skulle bli en sådan pina, haha. Man behöver ju komma ur sängen ett par gånger varje natt kan man ju säga.

Jag börjar nog bli nervös inför förlossning och dylikt. Inte så att jag går och tänker på det medvetet, men det ligger där i bakhuvudet och snurrar. Inatt drömde jag mardröm och den tanken vill jag genast skaka bort. Usch, inga sådana hemskheter. Fast dem tillhör kanske med?

Ska till MVC idag. Hoppas allt är bra med X och med mig. Har ju som sagt enormt mycket halsbränna som stör både dag & natt. Hon vet nog vad jag ska göra och ta för att slippa det.

Roxanne

Herregud vad allt har gått fort. Jag hoppas verkligen allt går bra sen!! Är så himla glad för er skull!!!! :-)



Har ännu ej sett någon zebrasparkdräkt, men jag har mina ögon och öron öppna :-)

2010-09-23 @ 14:06:21
URL: http://kissamiss.blogg.se/

 Namn:
   Kom ihåg mig?

 Blogg/Hemsida:
  

  Text:
  

  
  
Trackback
  RSS 2.0