Gravid v.33


Nu är du 33 veckor gången (eller gravid i 34:e veckan, om du föredrar att räkna så).

Nu väger bebisen ungefär 2 kg och är cirka 44 cm lång. Nu bör bebisen (åtminstone för dig som är förstföderska) göra sig redo inför födelsen genom att vända sig upp-och-ner, så att huvudet pekar nedåt i bäckenet.

Under de kommande veckorna håller din barnmorska ett öga på bebisens postition – vissa bebisar får för sig att de ska vända sig uppåt igen.

Din bebis kranium är fortfarande lite mjukt, eftersom benen inte riktigt sitter ihop ännu – delvis för att förlossningen ska bli lättare. Människor föder barn med ovanligt stort huvud i förhållande till mammans bäcken och detta möjliggörs av att huvudet kan tryckas ihop lite under förlossningen. Övriga delar av bebisens skelett hårdnar däremot nu och huden håller på att bli mindre röd och skrynklig.

Om du är förstföderska, kanske bebisen vänder sig nedåt denna vecka och placerar huvudet mot livmoderhalsen. (Detta händer i ungefär hälften av alla förstagångsgraviditeter.) Om du är omföderska, är det vanligt att detta inte sker förrän sista veckan innan bebisen föds – och i vissa fall inte förrän förlossningen börjar. 

Händer, fötter, vrister och ansikte kan vara lite svullna nu. Detta kommer sig av vätska i kroppen och kallas ödem, är ofta värre när det är varmt och under dagens senare del. Det kan tyckas märkligt att det skulle göra det bättre om du dricker mycket vatten – men det är faktiskt sant! Om ansvällningen är kraftig och du får huvudvärk, är det viktigt att ringa MVC eller läkare omedelbart, eftersom detta kan vara symptom på havandeskapsförgiftning (pre-eklampsi).

Det blev ultraljud idag och X är så söt. Jag längtar efter att få pussa på h*n. Väger ca 2200 och är en normal stor bebis. Oooh, jag längtar så fruktansvärt. Nu börjar det kännas av. Samtidigt som jag bara vill ha X hos oss är jag inte heller redo. Eller är jag? Blir man någonsin redo?

X ligger med huvud ner och suger på tummen. Allt såg bra ut och läppen var hel. Gillas!

Ann-Sofie

Klart att du är redo :)



Ska du inte ha semester nån gång?

2010-08-26 @ 15:52:16
URL: http://umpabumpa.webblogg.se/
anna

oh nu är det inte långt kvar :)



sv: ja jag har bra erfarenheter av olympus så jag ska nog bli nöjd :)

2010-08-26 @ 16:05:35
URL: http://addspirit.blogg.se/
sandra

åh vad underbart att det blev ultraljud till slut och att det såg bra ut. nu är det ju faktiskt snart dags, visst börjar det kännas läskigt? på samma gång som man är så trött på att vara gravid så känns det lite läskigt att det ska komma en helt ny människa som alltid kommer att finnas i ens liv oavsett vad. jag vet inte om man någonsin är redo, men jag är övertygad om att man vänjer sig ganska snabbt och efter inte särskilt lång tid kommer allt annat att kännas otänkbart.

2010-08-26 @ 20:43:59
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
mamma/mormor

Jag mailade ultraljudsbilderna till dig så att du har dem på datorn oxå om du vill visa t ex.

Älskar dig/er.

Puss och kram hjärtat!

2010-08-26 @ 21:14:03
Madelene

Kännde likadant, jag är inte redo? tror jag? Man känner sig nog aldrig riktigt redo för den största uppgiften i livet någonsinn, men i samma sekund du får upp lille X på bröstet, så blir du redo :-)

2010-08-27 @ 09:56:51
URL: http://madelenewyrtz.blogg.se/

 Namn:
   Kom ihåg mig?

 Blogg/Hemsida:
  

  Text:
  

  
  
Trackback
  RSS 2.0