Gravid v.34




Nu är du 34 veckor gången (eller gravid i 35:e veckan, om du föredrar att räkna så). Nu börjar nedräkningen. Denna vecka är början på den sista månaden av din graviditet. Nu har din bebis fullt utvecklade lungor (bra att skrika med!) och det kan vara skönt att veta att bebisar som föds från vecka 35 har utmärkta förutsättningar att vara friska och starka. Det kanske snurrar till när du reser dig upp nu, så försök ta det lite lugnt när du reser dig och håll blodsockret uppe.

Nu väger bebisen minst 2,2 kg och är lång minst 45 cm. Den fortsätter att lägga på sig underhudsfett, som sedan kommer att hjälpa den bibehålla sin kroppstemperatur.

Om du inte redan pratar med bebisen är det bra att börja nu – nästa vecka är hörseln fullt utvecklad. Det gör inget om du pratar bebisspråk – en del forskning pekar mot att nyföda föredrar ljusare röster.

Om du varit rädd att bebisen ska födas för tidigt, kan det vara lugnande att veta att 99 % av bebisar som föds i vecka 35 klarar sig bra och att de flesta inte får några allvarligare problem. Bebisens centrala nervsystem håller fortfarande på att mogna, men lungorna är nästan helt utvecklade nu.

Många kvinnor upplever att det pirrar eller domnar i bäckenet eller höfterna, bland annat när de är ute och går. Detta kan orsakas av att bäckenets ligament luckras upp inför förlossningen.

Jag älskar min mage. Den är sådär lagom rund och jag kan fortfarande göra nästan det mesta precis som vanligt. Sedan jag blev sjukskriven och nu gått på semester har jag inte haft en enda sammandragning. Eller jo, så fort det blir för stressigt för mig hugger det till. Fast det kan jag stå ut med. Det får mig att stressa ner och ta det lungt.

Bebisen rör sig väldigt bra där inne. Den kanske mer sparkas och så än rör sig numera, hehe. Det måste vara himla trångt för den där inne och inte lär det bli mer plats heller.

Föräldrarkursen var intressant och imorgon ska jag på nästa. Redan 8:15 o.O Jag har inte vaknat innan 9/10 på de sista dagarna så detta ska bli intressant, haha. Jag har en väldigt snäll bebis som tycker om att sova precis som jag. Hoppas det håller i sig när den är ute hos oss också. Då har den en glad mamma.

sandra

iiih vad fint. :) nu är det inte långt kvar alls!

min är beräknad att komma den 1 oktober, men jag hoppas att den kommer lite tidigare... till skillnad från dig så har jag inte så lätt att röra mig längre, men det beror nog mycket på min stelopererade rygg. blä. när är din beräknad? :)

2010-08-31 @ 20:19:59
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
mamma/mormor

Baby X brås nog på sin mamma.... folk kunde ju ringa och väcka mig 9-10 på morgonen för då sov du fortfarande gott... fast du hade ju fått nattamat fram på småtimmarna men iaf. ;-)

13 dagar kvar till min mamma/dottersemester... längtar! Love u. Puss och kram

2010-08-31 @ 20:28:08
Roxanne

Herregud vad tiden har gått fort. Känns som det var igår du berättade att du var gravid :-)

2010-09-01 @ 12:17:00
URL: http://kissamiss.blogg.se/

 Namn:
   Kom ihåg mig?

 Blogg/Hemsida:
  

  Text:
  

  
  
Trackback
  RSS 2.0