Gravid v31



Nu är du 31 veckor gången (eller gravid i 32:e veckan, om du föredrar att räkna så).
Bebisen väger ungefär 1,5 kg nu, ser mer och mer ut som en nyfödd bebis och är ungefär 41 cm lång. Bebisens kropp, armar och ben fortsätter att rundas av i takt med att underhudsfett tillkommer – och de ser äntligen ut att vara i proportion till huvudets storlek.

På grund av trängseln därinne, har du kanske märkt att bebisen inte längre rör sig lika livligt. Men så länge den fortsätter vrida på sig lite, så vet du att allt står väl till. Det kan vara svårt att tro, men bebisen har fortfarande en hel del växande kvar innan den föds – ungefär 900 gram.

Bebisens inre organ fortsätter att utvecklas och mogna och nu kissar den, vilket är bra träning inför livet utanför. Benmärgen har tagit över produktionen av röda blodkroppar från levern.

Du har förmodligen gått upp 1,3-1,8 kg denna månad. Det är helt normalt att gå upp kring 450 g per vecka under sista trimestern, eftersom bebisen går igenom en sista växtspurt inför födseln.

Tills bebisens huvud sjunkit ner i bäckenet (kring 37 veckor om du är förstföderska och oftast inte förrän det är dags att föda, om du är omföderska), är det vanligt att vara andfådd. Orsaken till detta är, att livmodern nu är så stor att den trycker uppåt på diafragman, som spelar stor roll i din andning. Vila hjälper, så försök att ta det lugnt. Vila kan även vara bra om bebisen verkar vara liten för sitt stadium.

Får du ont i ryggen av din växande mage? Undvik tunga lyft och välj skor med låga klackar, för att minska belastningen på dina uppluckrade ligament. . Många kvinnor får ont i höfterna längre fram i graviditeten och hos vissa luckras bäckenligamenten upp så mycket, att de inte längre håller ihop benen i bäckenet ordentligt. Det kallas foglossning, eller bäckensmärta och kan vara mycket smärtsamt.


Magen, v30 +5
Det känns att den börjar bli stooooor och det känns att bebis börjar få ont om plats. Bebisen gillar att ha sin fot under revbenen och gillar att sparka till. Om jag trycker till lite så känns det bättre för en stund, men foten är där snabbt igen, haha. Jag känner att bebis rör sig mest framåt kvällen och på förmiddagen. Gillar känslan av att den rör sig. Det lugnar mig och får mig att må bra.

Vet inte vad det beror på, men jag kan inte sitta, stå eller gå längre stunder. Måste variera mig hela tiden. Jag tror att bebis trycker emot något som gör att jag känner kräkningar när jag böjer mig eller ligger på rygg. Det heter kanske uppstötningar?

Jag blir himla irriterad på människor som talar om mig för att jag är inte tillräckligt långt gången för att känna så eller så. Vem säger att min graviditet är likadan som någon annans? Jag har aldrig varit gravid innan så jag vet inte vad som är tidigt, vad som är rätt eller fel. Jag känner bara vad jag känner. Låt mig få vara gravid på mitt sätt så får ni vara det på era. Tack!

Zoyababe

Gumman lilla, du får vara precis som du är och precis som du säger så är ingen graviditet lik den andra inte ens hos samma människa... tycke dock jag känner igen en hel del av dina upplevelser och tycker inte alls det är för tidigt. Det är ju lika olika som vi är människor i världen. Love u, puss till er alla... speciellt till X. ;-)

2010-08-09 @ 20:04:30
emma

hatar folk som tror att de vet allting.



fin mage btw! (:

2010-08-09 @ 20:54:34
URL: http://frokenbitterfitta.devote.se
sandra

grattis till graviditeten! :) jag är själv gravid, i vecka 33 nu. jag håller med dig om att folk är duktiga på att kommentera sådant som de borde låta bli att kommentera. fruktansvärt irriterande!

2010-08-09 @ 21:49:00
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Anonym

helt rätt gums. Bebis börjar bli stor o trycker på både lever, njurar o magsäck vilket gör att du kan må knas till o från. Uppstötningar får man lätt framför allt ju trängre utrymme du har i magen. Strunt i vad andra säger, snappa åt dig av sånt som kan vara av värde för dig o lyssna inte på att saker kan vara för tidiga...som du säger, den ena graviditeten är inte den andre lik inte ens om det är samma människa som är gravid många gånger.

2010-08-09 @ 23:20:27
roxanne

Oh, gudars vad det tar sig :D

2010-08-10 @ 10:38:37
URL: http://kissamiss.blogg.se/

 Namn:
   Kom ihåg mig?

 Blogg/Hemsida:
  

  Text:
  

  
  
Trackback
  RSS 2.0