Gravid v.35

Nu är du 35 veckor gången (eller gravid i 36:e veckan, om du föredrar att räkna så). Nu är bebisen så stor att det är trångt i livmodern.

Nu väger bebisen ungefär 2,4 kg och är cirka 46 cm lång. Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på magen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.

Denna vecka kan bebisen stoltsera med fingernaglar och ett par fullt fungerande njurar. Levern kan nu också bryta ner en del avfallsprodukter.

Nu är det mycket mindre fostervatten och du har förmodligen lagt på dig mellan elva och 14 kg. Din navel har också sträckts och sticker förmodligen ut. Eventuellt känner du dig andfådd nu när livmodern har växt så att dess ovandel sticker upp i bröstkorgen. Du kan också ha fått matsmältningsproblem av samma orsak.

Pröva att stå på alla fyra för att avlasta ryggen. Fortsätt dricka mycket vatten även om du behöver kissa så ofta att du lika gärna skulle kunna flytta in på toa – bebisen behöver denna vätska. Däremot kan det vara klokt att dra ner på urindrivande drycker som té och kaffe.

Magen ser mycket större ut än den känns och tur är nog det. Bebis X visar gärna att den finns där inne genom att trycka ut en fot i sidan på mig. Det är faktiskt väldigt fräckt när man känner en häl och kan klappa på den lite. Även om min hud är i mellan mig och bebis så känner jag ändå att det är MIN - VÅR - DIN bebis fot jag känner. Och det är verkligen inte långt kvar tills den ska ligga på mitt bröst. Nervös? Nej faktiskt inte än, men det kommer nog när jag minst anar det. Eller jo, lite nervös är jag. Men det är inte inför förlossningen utan för hur jag kommer förändras som människa när vårt mirakel är ute.

Jag rör mig som vanligt (oftast) och försöker ta en promenad om dagen. Det är tungt att gå en längre runda, men oftast så går det bra och jag har ju klarat av att besöka IKEA och Ullared på två dagar. Jag är en riktig kämpe, haha. Fast sen har jag ju mått därfter också.

sandra

nu är det nära. :)

ullared och ikea på två dagar var duktigt jobbat tycker jag! jag försöker också promenera så mycket som möjligt, men tungt som satan är det.

2010-09-08 @ 17:26:36
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
anna

ojoj det växer verkligen fort :)

2010-09-08 @ 19:45:52
URL: http://addspirit.blogg.se/
MAMMABEA.SE

Fin mage =)

2010-09-10 @ 00:09:19
URL: http://mammabea.se
bitterfittan

åh snart är ert lilla mirakel här (:



jag är avis!

2010-09-14 @ 16:11:35
URL: http://frokenbitterfitta.devote.se

 Namn:
   Kom ihåg mig?

 Blogg/Hemsida:
  

  Text:
  

  
  
Trackback
  RSS 2.0